به مناسبت شهادت امام علی (ع)
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿۱۶۹﴾ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شدهاند مرده مپندار بلكه زندهاند كه نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند .
صفین جنگ اسلام است علیه اسلام ، جنگ مسلمون و قاسطون، در صفین علی با طبقه حاکمی می جنگد که پس از هر انقلاب ،وارث غاصب آن میشود، و با نقاب جدید به استضعاف همیشگی خلق ادامه میدهد. علی در صفین با اسلامی میجنگد که عدالت را از آن حذف کرده اند. می جنگد تا عدالت را به آن باز آورد. م.ج. آثار 26 علی ص 228
معلم شهید دکتر علی شریعتی
ماه رمضان که در تاریخ مسلمانان به ماه عبادت و خودسازی برای پیمودن مسیر حق نام گرفته ، و با نزول قرآن در این ماه ، ارزش و جایگاه ویژه ای را از آن خود کرده ، با شهادت امام علی (ع) چهارمین خلیفه وقت به نقطه عطفی در حافظه تاریخی مسلمانان مبدل شده است. رقابتها و دشمنی های تسنن اموی با تشیع صفوی برای دستیابی به ریاست و ثروت ، بینشی فقاهتی و کلامی منسوب به جانشینان رسول برجای گذاشته است که موجب انواع جنگها و خشونتها و توجیه فقاهتی آن گردیده، و هرکدام از این فرقه ها نیز به میراثداری این بدعتها خشنود و وفادارند. تلاش امام علی و فرزندان او برای بازگشت مسلمانها به منطق کتاب وحی و استقرار نظام قسط در جامعه انسانی در هیاهوی این جنگهای حیدری .نعمتی به فراموشی سپرده شده است. امامت در منطق قرآنی بر اساس سنت رسول خاتم همانا استقرار نظام قسط در جامعه است. نظامی که در آن هر انسانی بتواند استعدادهای خود را با بهره مندی از علم و ثروت شکوفان سازد.دنیاپرستی و فراموشی حیات جاوید توسط مسلمانها و به خصوص رهبران و حاکمیتهای مسلط بر آنان، منطق و روش شخصیتهائی چون امام علی و خاندانش را اجازه حضور در حوزه مدیریت و تربیت سیاسی مردم نداد. در بیان امام علی و خاندانش که از تبیین قرآن حاصل شده است، زندگی دنیوی فرصتی است برای ساختن حیات جاوید با اعمال نیک. بارها امام علی در نهج البلاغه مردم و به خصوص مدعیان رهبری را از دنیاپرستی برحذار داشته، و آن را سرچشمه انواع فتنه ها توصیف کرده است. ( شما را از دنياپرستى مى ترسانم، زيرا منزلگاهى براى كوچ كردن، نه منزلى براى هميشه ماندن است، دنيا خود را با غرور زينت داده و با زينت و زيبايى مى فريبد، خانه اى كه نزد خداوند بى مقدار است زيرا كه حلال آن با حرام، و خوبى آن با بدى، و زندگى در آن با مرگ، و شيرينى آن با تلخيها درآميخته است، خداوند آن را براى دوستانش انتخاب نكرد. و در بخشيدن آن به دشمنانش دريغ نفرمود خير دنيا اندك و شر آن آماده و فراهم آمده اش پراكنده، و ملك آن غارت شده، و آبادانى آن رو به ويرانى نهاده است، چه ارزشى دارد خانه اى كه پايه هاى آن در حال فرو ريختن و عمر آن چون زاد و توشه پايان مى پذيرد؟ و چه لذتى دارد زندگانى كه چونان مدت سفر به آخر مى رسد؟ روش برخورد با دنيا. مردم! آنچه را خدا واجب كرده جزو خواسته هاى خود بدانيد، و در پرداختن حقوق الهى از او يارى طلبيد، و پيش از آنكه مرگ شما را بخواند گوش به دعوت او دهيد، همانا زاهدان اگر چه خندان باشند، قلبشان مى گريد، و اگر چه شادمان باشند اندوه آنان شديد است، و اگر چه براى نعمتهاى فراوان مورد غبطه ديگران قرار گيرند اما با نفس خود در دشمنى بسيارى قرار دارند. نكوهش از غفلت زدگان. ياد مرگ از دلهاى شما رفته، و آرزوهاى فريبنده جاى آن را گرفته است، و دنيا بيش از آخرت شما را تصاحب كرده، و متاع زودرس دنيا بيش از متاع جاويدان آخرت در شما نفوذ كرده است، و دنيازدگى قيامت را از يادتان برده است. همانا شما برادران دينى يكديگريد، چيزى جز درون پليد، و نيت زشت، شما را از هم جدا نساخته است، نه يكديگر را يارى مى دهيد، نه خيرخواه يكديگريد، و نه چيزى به يكديگر مى بخشيد، و نه به يكديگر دوستى مى كنيد. شما را چه شده است؟ كه با به دست آوردن متاعى اندك از دنيا شادمان مى گرديد! و از متاع بسيار آخرت كه از دست مى دهيد اندوهناك نمى شويد! اما با از دست دادن چيزى اندك از دنيا مضطرب شده كه آثار پريشانى در چهره ها آشكار است و بى تابى مى كنيد، گويا اين دنيا محل زندگى جاودان شما و وسائل آن براى هميشه از آن شماست، چيزى شما را از عيبجويى برادر دينى باز نمى دارد جز آنكه مى ترسيد مانند آن عيب را در شما به رختان كشند، در بى اعتنايى به آخرت و دوستى دنيا يكدل شده ايد، و هر يك از شما دين را تنها بر سر زبان مى آوريد، و چنان از اين كار خشنوديد همانند كارگرى كه كارش را به پايان رسانده و خشنودى مولاى خود را فراهم كرده است. در این خطبه و خطبات دیگر امام علی دنیاگرائی از موضع فراموشی حیات جاوید را بزرگترین عامل انحراف از مسیر حق در این دنیا میداند. آیا در تجربه تاریخی، سلطه ستمگران امروز و دیروز منطقی غیر از این نهفته است؟ زمانیکه دینداری وسیله ای برای حکومت و استثمار دیگران باشد آیا حاصلی جز حکومتهای نفت فروش و مستبد در ممالک مسلمانها خواهد داشت؟ زمانیکه اسلام شناس قرآنی مرحوم مهندس مهدی بازرگان در بیداد و سانسور و جهل و جنایت رژیم ضد جمهوری و ضد اسلامی ولایت مطلقه آخوندیسم ، با کنفرانس نهائی خود در زندگی سیاسی اش اعلام میکند که پیامبران برای آخرت آمده اند و نه دنیا، آیا جز این است که هشدار دهد دنیاپرستی آنهم به نام دینداری توسط ولایت مطلقه آخوندیسم به یک بحران بزرگی تبدیل شده است؟ در سالروز شهادت امام موحدین و آزادیخواهان و عدالت جویان برای گرامیداشت یاد او و سنتش ، منطق قرآن را در عدالت جوئی و آزادی خواهی در خود زنده کرده و سنت این امام و خاندانش را در برپائی دموکراسی توحیدی در بزرگترین کشور باورمند به منطق و سنت این امام درخود زنده سازیم . اسلامی که امروز به خاطر عملکرد ارتجاعی و استعماری جریانهای مافیائی ..مشکوک و متهم به تروریسم و خشونت میشود، خود از قربانیان ترور و خشونت در طول تاریخ بوده است. چهار خلیفه جانشین هرکدام به شیوه ای قربانی ترور شدند و سپس با تسلط باندهای مافیائی استعماری بر این ممالک تحت نام سلطان و شاه و خلیفه و ولایت فقیه ما شاهد ادامه این خشونت و تروریسم دولتی در مناطق مذکور می باشیم. حکومت کوتاه مدت امام و به خصوص فرمان تاریخی او به سردار خود مالک اشتر برای حکومت در مصر ، در بردارنده اصول و ساختاری است که امروزه با اتکاء به اصول مندرج آن میتوان دموکراتیک ترین سازماندهی کلان سیاسی را در جوامع مسلمان ایجاد کرد. نگرانی استعمار و ارتجاع نیز از بازگشت مسلمانها به این سنتهای سرشار از منطق و آزادی خواهی و عدالت گرائی است. فلسفه سیاسی امام علی و خاندانش برخاسته از آموزه های کتاب وحی یعنی قرآن است، إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا .. قطعا اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مىنمايد و به آن مؤمنانى كه كارهاى شايسته مىكنند مژده مىدهد كه پاداشى بزرگ برايشان خواهد بود . معلم شهید انقلاب اسلامی دکتر علی شریعتی مجموعه آثار 26 خود را به امام علی اختصاص داده است. و در همین کتاب معلم بر خلاف بخشی از مدعیان که با نتایج برخاسته از حکومت جهل و جنایت ولایت مطلقه آخوندیسم، به دین گریزی و فتوای جدائی دین از سیاست یا دولت پناه برده اند، چنین میگوید.( اسلام در عین حال که یک ایدئولوژی است که هم انسان متعالی میسازد و هم جامعه میانه ای که برای مردم جهان نمونه باشد، یک انقلاب اجتماعی نیز هست ، برای ساختن یک جامعه بی طبقه آزاد استوار بر قسط و عدل با افرادی آگاه ، آزاد،مسئول .مجموعه آثار 26 علی. ص 486 . امام علی در زندگی سیاسی خود 25 سال از حکومت و مدیریت برکنار بود و یا به تعبیری کناره گرفت. چونکه به مانند دوران انقلاب 57 .صفوف آنچنان مخدوش و مرزبندیها نامشخص بود که با حضور او در صحنه تنها فرصت طلبان میتوانستند از این حضور بهره لازم را بگیرند. به همین خاطر این 25 سال زندگی امام الگوی عدالت و آزادی، از دید گزارشگران تاریخ سیاسی اسلام غایب است. متأسفانه درسهای لازم از این دوران توسط باورمندان به او گرفته نشد و ما با عدم توجه به این دوران از زندگی امام علی (ع) دچار انواع خطاها در مبارزه با دشمن شدیم .. نهج البلاغه که توسط سید رضی و قبل از آن ابن الحدید ..از گفتار و فرمانها تدوین شده است، قطره ای است از علوم و معارفی که این دست پرورده رسول خاتم در مکتب قرآن از خود به میراث گذاشته است. دکتر جورج جرداق مسیحی در چند مجلد نوشته امام را صدای عدالت خواهی انسان در طول تاریخ نامیده و گفتار و رفتار او را بهترین سند برای تعریف و تبیین حقوق بشر، دانسته است. امروز سنت قرآنی امام علی در مبارزه بر علیه استبداد مخوف آخوندیسم توسط نسل وفادار به او در بزرگترین کشور وفادار به این امام، لحظه ای درنگ نکرده و با توجه به تمامی مخاطرات و هزینه های سنگین که مستبدین ولایت مطلقه آخوندیسم بر آنها تحمیل کرده، تا سرنگونی این نظام و استقرار دموکراسی توحیدی تداوم خواهد داشت. در سنت منحوس و استعماری آخوندیسم که برای شهید آنهم چون علی و فرزندانش روضه خوانی و نوحه سرائی را رسم عوام مردم کرده است، در سنت و فرهنگ مسلمانان قرآنی در پیروی از استراتژی خاندان رسول ، آموزه های عملی و نظری علی و فرزندانش همچنان کانون جنبشها و انقلابات آزادیخواهانه و عدالت طلبانه نسل جوان ماست. نسلی که اراده کرده است با استقرار دموکراسی توحیدی بر ولایت مثل شوم ..زرو زور و تزویر غلبه پیدا کرده و جوامع مسلمان را از نعمات دموکراسی توحیدی با اصالت حقوق شهروندی برخوردار سازد. وفاداری و پیروی از سنت این امام و خاندانش از طریق مبارزه با ظالمان و حمایت از مظلومان بدست میاید . کسانیکه ابزار دست حکومتهای جائر و شکنجه گر و تروریست پرور شده اند، هیچ سنخیتی با این امام و سنت قرآنی آن ندارند.
سلام بر امیر مومنان امام شهید علی ابن ابی طالب و خاندانش … سلام بر همه شهیدان راه آزادی
پیش به سوی استقرار دموکراسی توحیدی در ایران زمین
نهضت تشیع علوی .. رمضان 1391 هجری –شمسی برابر با آگوست 2012
Comments
Leave a Comment