ابراهیم (ع) بنیانگذار خانه توحید و نمرود ستیزی در تاریخ

بسم الله الرحمن الرحیم

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامو [ياد كن] هنگامى را كه ابراهيم گفت پروردگارا اين شهر را ايمن گردان و مرا و فرزندانم را از پرستيدن بتان دور دار.سوره ابراهیم ایه 35.َ .

بنیانگذار مکتب توحید ابراهیم علیه السلام در مبارزه با نمرود زمان از آتش جهل و کین او گذشت و با مأموریت از سوی خداوند کعبه را به عنوان قبله نمرود ستیزان در هر عصر و نسلی میعادگاه آنان کرد. اما مثلث شوم شرک بار دیگر با نام و یاد ابراهیم و قفل دار کعبه به میان موحدین برگشت. تا به گفته قرآن با اتکاء به عبادت خدا سلطه و سروری را بر دیگران بدست آورد. همانطور که با اصرار و وعده به آدم مدعی شد که خیرخواه اوست. وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ . و براى آن دو سوگند ياد كرد كه من قطعا از خيرخواهان شما هستم  .آیا تمام کسانیکه به خصوص در حوزه جمعیتی به نام روحانیت در منبر و غیره جزء بیان همین خیرخواهی از موضع دینمداری کاری دیگر کرده اند؟ شیطان سالیان عابد درگاه خداوندی بوده ولی با نیت شیطنت و تحمیل خود بر حق به هر قیمتی. اما ابراهیم در بنیانکذاری این نهضت توحیدی که باید نظام قسط را در جامعه بشری حاکم کند، باید از ابتلائات بزرگی عبور کند تا درسهایش برای همیشه راهنمای عدالت طلبان و آزادیخواهان باشد . او در خواب می بیند که فرزند خود را به دست خویش قربانی میکند، همان اسماعیلی که در سن پیری خدا بدو عطا کرده است. وشیطان در کسوت یک خیرخواه و همدرد با او ، انواع وسوسه  ار موضع خیر خواهی را به او تلقین میکند . اما ابراهیم موحد که از آتش خصم با استعانت الهی به سلامتی عبور کرده، تسلیم وسوسه خیرخواهی ها و دلسوزی ها او نشده و عزم به انجام  عملی می کند که پیاپی در خواب می بیند. در اینجاست که خداوند با کند کردن کارد بر گلوی اسماعیل و فرستادن گوسفندی ، به ابراهیم و همه ابراهیمیان در مقابل نمرودیان زمان اعلام میدارد که برای تحقق قسط در جامعه انسانی باید از جان و مال و حتی عزیزترین کس یعنی یگانه فرزند آنهم در سن پیری گذشت، و با تمام توان در مقابل هیولای مثلث شوم زر و زور و تزویر به مبارزه و مقاومت ادامه داد. چونکه در قرآن وعده داده است که زمین را بندگان صالح به ارث خواهند برد. وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ . و در حقيقت در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد . در تداوم و تعقیب همین سنت است که امام شهید حسین ابن علی (ع) در نهضت کربلا فرزندان خود را به میدان خصم میفرستد و سرانجام خودش نیز شهید شاهد میگردد. اسماعیل هرکس میتواند  در زندگی اش چیزی باشد که سخت او را به خود وابسته کرده و همین وابستگی و دلبستگی مانع از حضورش در صحنه مقابله حق با باطل  گردد. بهتر است در این مورد به گفتاری از معلم شهید دکتر علی شریعتی  مراجعه کنیم که خود یکی از شیفتگان و باورمندان سنت ابراهیم  بود.( ابراهیم در کشاکش  یک انتخاب ، اکنون در منی ئی ابراهیم  و اسماعیلت را به قربانگاه آورده ای ، اسماعیل تو کیست؟ و چیست؟ مقامت؟ آبرویت؟ موقعیتت؟ شغلت؟ پولت؟ خانه ات؟ باغت؟ اتوموبیلت؟ معشوقت؟ خانواده ات؟ عملت؟ درجه ات؟ هنرت؟ روحانیتت؟ لباست ، نامت نشانت، جانت ، جوانیت ، زیبائی ات….. من فقط میتوانم نشانیهایش را به تو بدهم .. آنچه تو را، در راه ایمان، ضعیفت میکند، آنچه تو را در رفتن به ماندن میخواند، آنچه تو را در راه مسئولیت به تردید می افکند، آنچه تو را به خود بسته است و نگه داشته است، آنچه دل بستگی اش نمیگذارد تا پیام را بشنوی ، تا حقیقت را اعتراف کنی ، آنچه تو را به فرار میخواند، آنچه تو را به توجیه و تأویل های مصلحت جویانه میکشاند، و عشق به او کور و کرت میکند، ابراهیمی و ضعف اسماعیلی ات تو را بازیچه  ابلیس میسازد… .معلم شهید در مجموعه آثار حج و میعاد با ابراهیم  به فلسفه قرآنی نهضت ابراهیمی و اهداف استراتژیک آن در انجام سفر حج می پردازد و نهضت انبیای توحیدی  از آدم تا رسول خاتم محمد (ص) را برای تحقق قسط درجامعه انسانی با استناد و اتکاء به قرآن دانسته، و هیچگاه کوچکترین همراهی و یا  همسوئی با  تئوریهای استعماری از قبیل جدائی دین از سیاست یا دولت در عرصه تبیین اسلام بر پایه  منطق قرآن را تجویز و یا توجیه  نکرده است. معلم شهید در هر دو اثر  حج و میعاد با ابراهیم  این دیدار از خانه خدا و یا خانه مردم را به منزله یک تمرین و کسب آمادگی های لازم ایمانی برای قیام به قسط میداند. إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ . در حقيقت نخستين خانه‏اى كه براى [عبادت] مردم نهاده شده همان است كه در مكه است و مبارك و براى جهانيان [مايه] هدايت است . اما سنت مرسوم در بین مسلمانان، مستطیع را برای انجام اعمال حج عبارت از استطاعت مالی دانسته و بنابراین تنها کسانی قادر به انجام این عبادت هستند که توان مالی دارند. در صورتیکه ثروت مردم در اختیار کسانی است که هیچگونه صلاحیت  نداشته و با اتکا بدان ثروت اکثریت جوامع مسلمان را تحت سلطه خود قرار داده، و انواع  ظلمها را بدانها تحمیل میکنند. امروز کسانیکه صلاحیت این سفر را دارند و به فلسفه آن باورمند هستند، از امکان مالی و حتی تأمین جانی برخوردار نبوده ، و به همین خاطر سنت هدفمند ابراهیم بنیانگذار کعبه به سنتی تکراری توسط  جریانهای متحجر و آلت دست استعمار کهنه و نو، تبدیل شده است. همانطور تکرار سایر عبادات به عادت تبدیل شده و انجام دهندگان آن از فلسفه آن کمترین اطلاع را داشته و به مسئولیتهای برخاسته از آن عبادات  باوری ندارند. امروز مسلمانان جهان با معلمینی چون ابراهیم و خاندانش در سلسله انبیاء توحیدی، بایستی  پیشقراول تمدن و فرهنگی در جهان باشند که پایه های آن بر عدالت و صلح و آزادی بنا شده است. اما با سلطه عوامل استعمار و ارتجاع  به خصوص در حوزه تفسیر و تعبیر دین ابراهیمی ، امروز مسلملنها در این جایگاه قرار ندارند. وَلَمَّا جَاءتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا إِنَّا مُهْلِكُو أَهْلِ هَذِهِ الْقَرْيَةِ إِنَّ أَهْلَهَا كَانُوا ظَالِمِينَ. و چون فرستادگان ما براى ابراهيم مژده آوردند گفتند ما اهل اين شهر را هلاك خواهيم كرد زيرا مردمش ستمكار بوده‏اند .قرآن سوره عنکبوت آیه 31 ..این آیه و آیات مشابه دیگر در قرآن بازگو کننده فلسفه تاریخ نبرد حق و باطل در حوزه صلاحیتهاست. هرگاه مردمی به مسئولیتهای سرنوشت ساز خود پاسخ درست ندهند و در مقابل ظالم و طاغی سردر لاک منافع روزمره خود فرو برند، از گردونه تاریخ  حذف خواهند شد. سنت انبیای توحیدی پرتو افکنی  آگاهی علمی در این تاریکخانه های تاریخ است که تا مردمان با مسلح شدن به ایمان  وحیانی، بر ظالمان و مرتجعین بر اشوبند. اما روحانیت نسخه برداری شده از سنت کلیسای قرون وسطی و کنیسه، با  تحریف کتاب وحی  و اختراع فقاهتی قدرت محور، مانع از انجام  این مهم شده ، و مردمان به ناچار، در محاصره وسوسه های انان، گرفتار لشکر تازه نفس شیاطین به نام فلسفه مدرن شده اند. فلسفه ای که ماکیاول به درستی آن را در مشی سیاسی خودش  به اجرا گذاشته است. وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاء مِّمَّا تَعْبُدُونَ . و چون ابراهيم به [نا]پدرى خود و قومش گفت من واقعا از آنچه مى‏پرستيد بيزارم . إِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ . مگر [از] آن كس كه مرا پديد آورد و البته او مرا راهنمايى خواهد كرد .قرآن سوره زخرف  ایات 26 و 27  بنا کننده خانه توحید که همانا قافله سالار تمدن علمی بشریت است، با بنای کعبه تحت نظارت و هدایت وحی الهی، نخستین خانه مردم را برای قیام به قسط با همراهی همسرش هاجر تأسیس کرد. اما با گذشت زمان و پیدایش روحانیت و سنت فقاهتی به نام دین توحید و جنگ فرق مختلفه اهل توحید و یا اهل این خانه، موحدین را در پیگیری نهضت ابراهیم  دچار انواع  چالشها و انحراف ها کرد. مردمان که بیشتر تابع عادات و عواطف روزمره خود هستند از درسهای این نهضت بزرگ و توانای بشری غافل شدند، بطوریکه  زیارت این خانه در اختیار ثروتمندان هر امتی قرار گرفت. نهضت بازگشت به قرآن که توسط سید جمال الدین اسد آبادی بنا نهاده شد، با تمامی توش و توان اندیشه سید را در بازسازی هویت دینی مسلمانان راهنمای جهاد ایدئولوژیک و فرهنگی  خود قرار داد، بطوریکه ما امروزه شاهد انواع گرایشها ی باورمند به این بازسازی  در میان جوامع مسلمان هستیم. نهضت بازگشت به قرآن یکی از دست آوردها و محصولات خود در پیروی از ابراهیم  نمرود ستیز را  همانا  دست یابی به دموکراسی توحیدی میداند.اگر ابراهیم کعبه را از بتهای سنگی و چوبی پاکسازی کرد ، مسئولیت ابراهیمیان  بازسازی و پاکسازی جامعه خویش از مثلث شرک زر و زور و تزویر است. اگر در این مسیر که همان خط مشی نهضت ابراهیمی است ، جای داریم بدون شک  زائر حقیقی  حج ابراهیمی هستیم .

سلام بر ابراهیم و خاندانش    سلام بر همه شهدای راه آزادی

نهضت تشیع علوی .. مهرماه 1391 برابر با  اکتبر 2012        . .  .