8مارس رهائی زن یا تثبیت اسثمار مضاعف او درتاریخ نوین

2012-03-14 ، اطلاعیه ها

بسم الله الرحمن الرحیم

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ.( و از نشانه‏هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏انديشند قطعا نشانه‏هايى است.قرآن کریم سوره روم آیه 21

جامعه انسانی از بدو خلقت با همکاری و همراهی زن و مرد در کنار هم تشکیل شده است. در مقاطعی از تاریخ حیات انسان ، اختلاف جنسی و نژادی و مذهبی و طبقاتی ، و سیاسی و قومی منجر به جنگها و رقابتها و کشتار و اجحاف بر همدیگر شده است. از جمله این اختلافات ، تفاوت های بین دوجنس یعنی زن و مرد از دیدگاههای مختلف مورد مباحثه و مناقشه بوده است. هرکدام از صاحبان مرام به خصوص در دوران معاصر به نوعی تلاش کرده اند تا خود را حامی حقوق زن و مخالف مرد سالاری معرفی کرده،و در این حمایت متوسل به انواع شعارها و فرافکنی ها شده اند. فیلسوفان غرب از دوران باستان تا کنون به شهادت سوزان مولیر هیچکدام زن را در شأن انسانی آن همگام و همسان مرد ندانسته و به استدلال های پر از تناقض متوسل شده اند تا این تبعیض را به نوعی توجیه حقوقی و فلسفی کنند. و در میان مذهبیون نیز فقهای آنها نسبت به زن همیشه دچار شک و تردید و با توسل به داستانها و افسانه های جعلی ، زن را بهترین ابزار شیطنت شیطان در نفوس بشر تلقی کرده و به همین خاطر خواستار گوشه گیری و انزوای او در اجتماع بوده اند. در تاریخ سیاسی غرب با انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب ضنعتی انگلیس به گفته ویل دورانت در تاریخ فلسفه، زمانیکه کارخانه داران مواجه با اعتراض و اعتصاب مردان کارگر شدند، با طرح حقوق زن و کار او همدوش مردان ، در پی خنثی کردن اعتراض مردانی که تقاضای اضافه حقوق می نمودند بر خاستند.طرح قانونی شدن کار زنان در کارخانه ها همراه مردان به تصویب دولت رسید و از آن مقطع تا کنون این روز با گردهم ائی ها از سوی کمونیستها در کشورهای مختلف به نام روز زن تبلیغ میشود. سئوال بی پاسخ ما از سوی کمونیستهای معتقد به این مراسم این است که چرا شما روزی را که استثمار مضاعف زن از سوی دولتهای کاپیتالیست، قانونی میشود را روز آزادی آنها تلقی میکنید؟ آیا آزادی در تعبیر شما به معنای کارگری در نظام سرمایداری و قانونی شدن آن است؟ و یا اینکه روز رهائی انسان از کار مزدی است؟ زمانیکه کار مردان و مزد دریافتی از آن قادر به تأمین زندگی یک خانواده نیست، آیا باید تعداد کارگرها را زیاد کرد و یا اینکه نظام سرمایه داری را تغییر داد، و یا اصلاح کرد؟ فروپاشی نهاد خانواده و دایر شدن کودکستانها در کنار کارخانه ها، جمعیتی از انسانها را در این جوامع سازمان داد که دچار هزاران عقده و کمبود محبت دوران کودکی هستند. و آنها با رسیدن به موقعیتهای سیاسی قبل از هر چیز این عقده های فروخورده دوران کودکی را در هر مقام و مسئولیتی که هستند به یاد آورده و در پی انتقام از جامعه بر میایند.نهاد خانواده به عنوان سنگ بنای یک اجتماع سالم با این ترفند کارخانه دران طالب کار ارزان،متزلزل گردید، و جامعه انسانی از کانون گرم و پروش روان عاطفی و اخلاقی نسل جدید، یعنی خانواده محروم شد.کمونیستها این فروپاشی خانواده را به فال نیک گرفته و از آنجائی که با این ترفند کارگر ارزان در اختیار سرمایه داری قرار داده بودند، از سایر گرایشات سیاسی به خصوص دینداران احساس طلبکاری هم میکردند. آنها با استناد به عملکرد جریانهای ارتجاعی معاصر و با توسل به جعلیات آخوندیسم در طول تاریخ مسلمانان، مدعی هستند که در اسلام زن دارای حقوقی نیست و با استناد به رساله های حوزه ای و روایات و احادیث جعلی ، خود را محقق بیطرف خطاب کرده، و با کسب عناوین از دانشگاه های که درحوزه برخورد با دین اسلام سیاست دولتهای خود را پیش میبرند، تصور و بافته های کپی شده از جعلیات آخوندیسم در طول تاریخ را قرآن شناسی تصور میکنند. اما قرآن در آیات صریح خود حقوق زنان را فراتر از حقوق مردان دانسته و بلکه آنها را در خدمت زنان و تضمین کننده امنیت ملی و جانی آنها میداند. و برخورداری زنان از حقوق را موکول به انجام کار مشخصی قرار نداده است. الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا

مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى‏كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى‏كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه‏ها از ايشان دورى كنيد و [اگر تاثير نكرد] آنان را ترك كنيد پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش] مجوييد كه خدا والاى بزرگ است (۳۴) تصحيح ترجمه

بسياري از ترجمه هاي قرآن، لغت ضربوهن در اين آيه همسران خود را کتک بزنيد ترجمه شده است. اين لغت علاوه بر ابن به معني ترک کردن و رفتن نيز مي باشد. زدن فیزیکی در قرآن به نام فوکزاست که موسی علیه السلام یکی از عمال فرعون را میزند و از آن ضربه فرد مذکور کشته میشود. قوامووَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَى حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِن شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ..( و داخل شهر شد بى‏آنكه مردمش متوجه باشند پس دو مرد را با هم در زد و خورد يافت‏يكى از پيروان او و ديگرى از دشمنانش [بود] آن كس كه از پيروانش بود بر ضد كسى كه دشمن وى بود از او يارى خواست پس موسى مشتى بدو زد و او را كشت گفت اين كار شيطان است چرا كه او دشمنى گمراه‏كننده [و] آشكار است.قوامون که در بسیاری از ترجمه های پیرو فقه آخوندیسم، سرپرست ،و حتی برتر و نوعی هژمونی برای مردان ترجمه و تعبیر شده است، به معنای مسئولیت بزرگ در رابطه امنیت مالی و جانی زنان از سوی مردان است. در لغتنامه دهخدا چهارستون ساختمان قوام تعبیر شده و به همین خاطر با توجه به معنی محکم این آیه میتوان گفت که زنان بیمه عمر هستند و برای تأمین زندگی خود نباید مجبور به انجام کاری شوند. بیمه اقتصادی زن با نقش استراتژیک او در تربیت و پروش نفوس جامعه ارتباط دارد. امروز در جامعه مدرن که زن به تبعیت از 8 مارس یعنی کار همراه مردان ، تجربه ای را از سر گذارانده ، ما به خوبی شاهد فروپاشی کانون خانواده و انواع گرفتاریها و عدم تعادل در فرزندان هستیم. چونکه نقش مادر در تربیت کودک یک نقش علمی و تمام عیار است. این نقش را پدر با هر توانائی که داشته باشد نمیتواند ایفا کند. ..

در اينجا با توجه به اين موضوع و همچنين با در نظر گرفتن آيه قبل و بعد از اين آيه، ترجمه اصلي به صورت اصلاح شده آورده شده است. در آيه بعد آمده که اگر از جدايي بين خود بيم داريد بين خود داور تعيين کنيد. اين در صورتي که هدف کتک زدن زن باشد منطقي به نظر نمي رسد. بلکه با ترجمه خارج شدن و ترک کردن تطابق دارد. دورکردن زن و یامردی که در این رابطه غیرقانونی به یک عمل زشت اقدام کرده اند، میتواند نوعی تبعید و یا مهاجرت را در بر داشته باشد. اما با توجه به آیات صریحی که در قرآن نسبت به عمل غیبت و سخن چینی و تهمت و برملا کردن عیوب اشخاص مطرح شده، میتوان چنین نتیجه گرفت که رابطه جنسی خلاف عرف و اخلاق جزء خطایا و گناهانی است که به هیچ وجه دولت نمیتواند با سازماندهی نیروهای مخصوص تجسس به پیگیری آن اقدام کند. فرمانی که امام علی (ع) به سردار خود مالک اشتر برای حکوکت در مصر میدهد بر این امر تأکید دارد. ای مالک مردم عیوبی دارند که بر زمامدار واجب است آن را افشا نکند. از این رو زنان در بینش قرآنی به دقت تحت حفاظت و حمایت قانون بوده، و همانطور که قبلا یاد آور شدیم آنها بیمه عمر هستند. امروز زنان مسلمان با پذیرفتن مسئولیت آموزش و پرورش و مدیریت حوزه های چون پزشکی ، میتوانند جعلیات استعمار کهنه و نو را همراه با لاطائلات فقه حوزه ای به کناری نهاده و با پویائی فکری و اعتقادی خود راه را بر هرگونه استثمار جنسی و یا غیره سد کنند. زنان در این تلاش بدون شک از حمایت مردان باورمند به این پرنسیپها برخوردار خواهند شد.

سلام بر زنان و مردان تلاشگر در راه آزادی سلام بر شهیدان راه آزادی

پیش به سوی استقرار دموکراسی توحیدی در ایران زمین نابود باد رژیم ضد جمهوری و ضد اسلامی ولایت مطلقه آخوندیسم

نهضت تشیع علوی …. اسفندماه 1390 برابر با مارس 2012 میلادی . .

 

 

1